Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Runaway train

4/11/2010

Runaway train

Terrrve, monesti on kyselty mun liikuntatottumuksista ja juoksemisesta. Se tarina ei ole niitä ihmeellisimpiä,mut ajattelin silti toteuttaa tän toivepostauksen:)

Tänään mun päivään kuului taas pitkästä aikaa juoksemista. Olin tosi pahassa flunssassa reissusta tullessa ja keuhkot niin kovalla rasituksella että kävelykin aiheutti kohtauksia:D Mutta nyt oon terve joten kiskaisin ihanan ilman kunniaks lenkkarit jalkaan ja suuntasin baanalle.
Oon koko elämäni ajan ollut ohjatussa liikunnassa, aloitin telinevoimistelun kun olin 4 ja koriksen kun olin 7. Voimistelin noin kymmenen vuotta ja korista tuli pelattua parikymppiseksi asti. Kun päätin lopettaa rannevaivojen ja kouluhommien paljouden takia tuli elämään aika tyhjä rako. Olin tottunut 6-8x treeniin ja 1-2 peliin viikossa. Sellaisen ajan täyttäminen tuntui mahdottomalta. Joten siinä kävikin niin etten saanut Tikkurilassa asuessani mitään aikaiseksi, vaan käytännössä makailin vuoden. Välillä tuli lenkkeiltyä ja harrastettua hyötyliikuntaa. Viime keväänä otin sitten itseäni niskasta kiinni ja aloitin treenauksen uudestaan.
Juoksua oon myös harrastanut vuosien varrella ihan kilpatasolla ja nimenomaan pikajuoksua. Joku valmentaja bongasi minut koulunkisoista ja ilmoitti haluavansa minut joukkueeseen. Yhden kesän jaksoin kilpailla ja voittojakin rapisi. Juoksu tosimielisessä harrastuksessa oli kuitenkin puuduttavan tylsää:D Eli kuten tuli todettua mulla on aina ollut lahjoja juosta nopeasti ja lyhyitä matkoja.Mutta haaste tuleekin siinä pitkällä matkalla.


Viime kesänä Norjassa opettelin juoksemaan hiljempaa ja pitempiä matkoja. Vieläkään en ole mikään mestari, vaan kuten tänäänkin painelin huikeeta tahtia ehkä vähän innostuksen piikkiinkin:D Talvisin juoksen ulkona jos pakkasta on maksimissaan se 15astetta, mutta tänä talvena varsinkin tuli juostua sisällä matolla. Tykkään juosta kovalla alustalla, joten kaikki pururadat, uimarannat, nurmikot on ihan ehdottomia ei alueita. Kuiva asfaltti sopii mulle parhaiten,varmaan siksi että olen "koko elämäni" pelannut kovalla parketilla.
Juoksen normaalisti n. 4-5 x viikossa. Joskus ehtii/jaksaa vain 2-3, joskus menee 6 kertaakin. Oon niitä juoksijoita, jotka eivät edes tajua miten sykemittari toimii.Joten en juokse "suositellulla" sykkeellä, enkä koskaan mieti kilometrejä. Juoksen niin pitkälle kun tuntuu hyvältä ja sitten palaan kotiin:) Useimmiten juoksen 40-60minuuttia ja suhteellisen reippaalla tahdilla.
Siskon kanssa tulee joskus juostua ja se yrittää opettaa mua juoksemaan sykemittaria tuijotellen, pitkää, rauhallisempaa lenkkiä :D Mutta se ei tunnu omalta, joten olen hylännyt ajatuksen "oikeaoppisesta" juoksemisesta. Nykyään teen viikolla kuitenkin erityyppisiä juoksuja, toisin kuin ennen juoksin saman 10km lenkin samalla oksennussuussa-tahdilla.
Yritän juosta 2-3 pitempää lenkkiä viikossa, hyvällä perusvauhdilla, joka edelleenkin lipsuu liian vauhdikkaaksi monesti. Mutta sen lisäksi juoksen todella vauhdikasta 30minuuttista, sekä teen reippaita kävelylenkkejä vastapainoksi. Joskus innostun intervalleista ja muuttelen juoksunopeutta matkan aikana. Yritin opetella sitäkin katsomalla aikaa kellosta, milloin nopeus muuttuu jne, mutta sekin jäi aika nopeasti:D Tahdon vain juosta, thats all! Juoksemisen lisäksi teen lihaskuntoa (lähinnä vatsoja,selkiä,reisiä) ja winsor-pilatesta:) Salilla en tykkää käydä millään tunneilla, koska a. en kestä niitä ohjaajia:D b. jotenkin ahdistaa treenaus tuntemattomien kanssa, joko joukkueessa tai yksin on mun periaate c. mulla on suht ilkeät rakenneviat ranteissa ja monet liikkeet on täysin kiellettyjä.  Eli en saa käyttää mitään painoja, enkä tehdä etunojassa liikkeitä, varmaa siksi mun kädet onkin suhteellisen rimpulat:D
Mulla ei myöskään ole mitään väliä mitä päälleni kiskaisen treenatessa. Kotkassa juostessa saatan mennä niin karseissa yhdistelmissä ettei kukaan uskoisia mua vaatetusalan ihmiseksi. Siskokin on kommentoinut mun fleece/verkkari komboja :D Omistan tasan kahdet juoksutrikoot ja yhdet shortsit, joilla tulee juostua julkisilla paikoilla ja käytyä salilla. Paitoina menee vanhat topit ja hupparit, joita saan esim siskoilta (suvun pienin kun olen). On mulla muutamia ihan urheilutoppejakin, mutta viihdyn niissä vanhoissa :) Kyllähän sitä ois ihan mukavaa omistaa kaikki hienot kamppeet, mutta oon niin nuuka tämmösissä jutuissa. Ainoa mihin jaksan panostaa on hyvät kengät. Tällä hetkellä mun vuoden vanhat asicsit huutaa jo uusia pareja rinnalleen. Nykyiset kengät valittiin ihan mun painon ja juoksutyylin mukaan ja on kyllä olleet todella hyvät!
kuvat asics.com

Tämmöistä on siis mun liikunta, noin päällipuolin. Mitään tarkkoja lukuja,määriä jne ei ole, vaan haetaan sitä hyvän olon tunnetta ja ehkä yritetään pysyä jonkunlaisessa kunnossa ja painossa:D Mut kysellä saa jos vielä kiinnostaa:)
Loppuun heitän vielä sunnuntai aamu fiilistelyä:
Olin ihana kotiäiti ja leivoin lapselle aamusämpylöitä. Lapsella on ikää 24 vuotta ja se kyseli joka kolmas sekunti onko jo valmista, milloin voi laittaa uunin päälle, joko saa ottaa, meneekö vielä kauan?
Ihan perusohjeella mentiin, laitoin toisiin vähän juustoraastetta tai siemeniä lisukkeeksi :)
Oli muuten superhyviä! :) ja vinkki niille jotka ahmii taikinaan samaan tahtiin kuin minä. Siis niin että valmiita ei jaksa syödä ja hiiva turpoaa mahassa nelinkertaiseksi. Yritä syödä purkkaa / pastillia koko leivonnan ajan, niin ei tule laitettua taikinaa suuhun:D

xoxo
Casey

P.S. Jatkossa ei varmaan urheilujuttuja hirveesti nähdä,en ole tekemässä tästä liikuntablogia, vaan yritetään pysyä siellä muotiosastolla ja lisätään näitä muita vain välipiristyksiksi:)!

Tunnisteet: , ,

11 kommenttia:

11/4/10 23:05 , Anonymous hh kirjoitti...

sun kädetkö rimpulat??? nehän on täydelliset. ja ihan selvästi on lihaksiakin. oon monesti kattonu et tollaset kädet mä haluan niinku sulla :D

 
12/4/10 07:09 , Blogger Casey kirjoitti...

hh, :D vai niin.varmaan koen ne ite rimpuloiks ja kaverit sanoo myös, koska korisaikoina olin huomattavasti lihaksikkaampi:) mut hyvä ettei ne näytä siltä!

 
12/4/10 11:05 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

teethän siä ruoka juttujakii, ni tekisit nyt vaikka ees liikuntapäiväkirjan kerran viikos tai jotain :)

Urheiletko koskaa teemun kans? Jos, ni miten/mitä?

 
12/4/10 18:21 , Blogger Casey kirjoitti...

Anonyymi, ruokajuttuja joo tulee välillä.En oikein tosta päiväkirjasta tiedä,ei ole mun juttu:) mutta voihan sitä aina joskus mainita jotain.Teemun kanssa tulee urheiltua aika useinkin. Nyt se on vähän sairastuvalla polvileikkausten myötä,mutta normaalisti käydään yhdessä salilla, juostaan, käydään uimassa.Mitä vain keksitäänkin:)

 
12/4/10 21:17 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Äsh, ei mitään liikuntapäiväkirjoja! Niitä tursuaa nykyään joka blogissa. Ja musta sun blogi tällasenaan lifestyle/muotiblogina on just ihana! Jatka samaan malliin! <3

 
12/4/10 22:00 , Blogger Casey kirjoitti...

Anonyymi, aivan samaa oon ajatellut:) lifestyle/muotijutut kuuluu mulle ja liikuntajutut saa kertoa joku muu!kiva että ollaan samaa mieltä<3

 
22/11/10 13:04 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

oon ihan uusi lukija sun blogissasi ja oon tänään kun on vapaapäivä opiskelusta niin selaillut kaikki blogisi postaukset läpi :) pakko sanoa, että tämä nousi kyllä yllättäen ja aivan ehdottomasti YKKÖS suosikikseni! sun tyyli kirjoittaa ja sun päivän asut on ihan mahtavia :)
nyt jämähdin tähän postaukseen ja mun on pakko kysyä et kuinka pitkä olet ja mikä on sun paino? näytät niin mallivartaloiselta ja sopusuhtaselta että huhhu. itsekin olen lyhyt, vain 160cm ja olis kiva tietää että liikutaanko samoissa painokäyrissä :D
ps. pahoittelut vielä kun kyselen tälläseen puolen vuoden vanhaan postaukseen mutta toivottavasti ei pahasti haittaa!

 
22/11/10 15:59 , Blogger Casey kirjoitti...

Anonyymi, meni kyllä hetki että hoksasin missä kuussa tää oli kirjoitettu:D mutta ei hätää,löytyi ja saan vastattua:) Ihana kuulla, että tykkäät blogista ja löysit tänne! kiitoksia:) pituutta on 160cm tasan ja painoa jotain 46-50 väliltä:D riippuen urheilumotivaatiosta, herkkuhetkien määrästä ja vuodenajasta?mutta yleensä joku 47-48kg.

 
25/11/10 14:58 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

samoissa käyrissä siis liikutaan! :) haluaisitko vielä kertoa että toteutatko jotain erikoista ruokavaliota että pysyt hyvässä kunnossa vai menetkö ihan oman mielen mukaan, sillon herkkuja kun mieli tekee jne?

 
25/11/10 21:21 , Blogger Casey kirjoitti...

Anonyymi, en mä mitään erikoista ruokavaliota mitenkään toteuta:) tykkään aika terveellisistä ruokalajeista ja kasviksia/hedelmiä menee aika rutkasti. Mun ruoat on myös aika lailla vegeruokia, vaikka lihaakin ihan normaalisti syön välillä:) Herkkuja syön silloin kun mieli tekee, joskus joka päivä, joskus kerran viikkoon :D pisin herkkulakko on kestänyt 2vk, että se siitä itsehillinnästä.

 
30/11/10 21:45 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

okeiokei, mukava kuulla ja kiitos tuhannesti kun jaksoit vastata :) odotan innolla uusia postauksia kun vanhat on jo läpikäyty useaankin otteeseen ja etenkin sitä joululahja postausta kun joku pyyteli.
hyvää ja lämmintä joulun odotusta sinulle! :)

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu